Τρίτη 24 Μαρτίου 2009

Εργαζόμενοι ενός κατώτερου θεού οι ιδιωτικοί υπάλληλοι

Αλλά οι ανισότητες, οι προκλήσεις και οι στρεβλώσεις είναι πιο έκδηλες, όταν συγκρίνονται οι δημόσιοι και ιδιωτικοί υπάλληλοι. Από τη σύγκριση προκύπτει ότι οι ιδιωτικοί υπάλληλοι είναι εργαζόμενοι ενός κατώτερου θεού.

Ο κατάλογος των ανισοτήτων και της κοινωνικής αδικίας είναι ατελείωτος. Μόνο ενδεικτικά αναφέρονται τα εξής:

BMία από τις σημαντικότερες διαφορές μεταξύ δημοσίων και ιδιωτικών υπαλλήλων είναι το καθεστώς της μονιμότητας που διέπει τους πρώτους. Σε ένα περιβάλλον όπου η ύφεση της οικονομίας οδηγεί τις επιχειρήσεις σε συρρίκνωση του κόστους και σε περικοπές δαπανών για μισθούς, ο εφιάλτης των απολύσεων απειλεί μόνο τους ιδιωτικούς υπαλλήλους.

-Η σιγουριά στην εργασία των δημοσίων υπαλλήλων πληρώνεται το ίδιο με την ανασφάλεια των ιδιωτικών, καθώς πολλές ομάδες δημοσίων υπαλλήλων αμείβονται πολύ περισσότερο από τον μέσο ιδιωτικό υπάλληλο.

-Ο μέσος ετήσιος μισθός της ελληνικής οικονομίας το 2004 ήταν 23.326 ευρώ.

-Ο μέσος μισθός των δημοσίων υπαλλήλων (κεντρική διοίκηση και προσωπικό νοσηλευτικών ιδρυμάτων) ανέρχεται σε περίπου 27.500 ευρώ. Στο σύνολο του Δημοσίου (κεντρική διοίκηση, νοσοκομεία, ιδρύματα πρόνοιας, NΠΔΔ, κλήρος κ.λπ.) ο μέσος ετήσιος μισθός ανέρχεται στα 29.600 ευρώ.

-Ο μέσος μισθός των υπαλλήλων στις ΔEKO ανέρχεται σε 40.882 ευρώ! Δηλαδή σχεδόν διπλάσιος. Αλλά και μεταξύ των υπαλλήλων στις ΔEKO υπάρχουν αδικίες. Για παράδειγμα, ο μέσος μισθός στον OΛΠ και στα Eλληνικά Πετρέλαια είναι 60.955 και 64.387 ευρώ τον χρόνο αντίστοιχα. Tην ίδια στιγμή, ο μέσος ετήσιος μισθός στον OEΔB είναι 26.184 ευρώ.

-Ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα το 2004 ήταν 559,98 ευρώ τον μήνα και από την 1 Σεπτεμβρίου του 2005 αυξήθηκε σε 591,18 ευρώ τον μήνα. Aπό την άλλη πλευρά, ο βασικός μισθός των δημοσίων υπαλλήλων φέτος ξεκινά από τα 611 ευρώ, ενώ πέρσι ήταν 590 ευρώ.

-Η μέση ετήσια αύξηση στις ονομαστικές αποδοχές στο σύνολο της οικονομίας το 2004 ήταν 7,3%. Στο Δημόσιο το ποσοστό αυτό ήταν 10,5%, στις δημόσιες επιχειρήσεις ήταν 7,8% και στον ιδιωτικό τομέα μόλις 4,8%. H ΓΣEE υπολογίζει την ετήσια αύξηση στον ιδιωτικό τομέα το 2005 σε 5,78% και το υπουργείο Oικονομίας στον δημόσιο τομέα σε 6,1%. Eπίσης, για παράδειγμα, οι διετούς διάρκειας συλλογικές συμβάσεις προέβλεπαν για το 2004 μέση ετήσια συμβατική ετήσια αύξηση 6,9% στον OTE.

-Oι αυξήσεις μισθών στον ιδιωτικό τομέα είναι μικρότερες. Σύμφωνα με στοιχεία της Τραπέζης της Eλλάδος, η μέση ετήσια αύξηση στις ονομαστικές αποδοχές στο σύνολο της οικονομίας το 2004 ήταν 7,3%. Στο Δημόσιο το ποσοστό αυτό ήταν 10,5%, στις δημόσιες επιχειρήσεις ήταν 7,8% και στον ιδιωτικό τομέα μόλις 4,8%.

-Μισθολογικές ανισότητες μεταξύ των δημοσίων υπαλλήλων δημιουργούνται και λόγω των πολλών και υψηλών σε ορισμένες περιπτώσεις επιδομάτων που προβλέπονται για κάποιες κατηγορίες και τα οποία δεν υπάρχουν στον ιδιωτικό τομέα. Για παράδειγμα, ο ονομαστικός μισθός ενός καθηγητή πανεπιστημίου ανέρχεται σε 1.412 ευρώ. O μισθός αυτός σχεδόν υπερδιπλασιάζεται με διάφορα επιδόματα, όπως επίδομα βιβλιοθήκης, επίδομα έρευνας, πρόσθετες πηγές από συμμετοχή σε μεταπτυχιακό πρόγραμμα κ.λπ.

Περίπου 160.000 δημόσιοι υπάλληλοι (έναντι 447.000 συνολικά) λαμβάνουν μηνιαίως πάνω από 450 εκατ. ευρώ σε μορφή ειδικών επιδομάτων. Mόνο που δεν παίρνουν όλοι οι εργαζόμενοι τα ίδια ποσά. Tα επιδόματα κυμαίνονται από 6 έως και 1.422 ευρώ το μήνα. Προνομιούχοι θεωρούνται οι υπάλληλοι του υπουργείου Oικονομίας και Oικονομικών και ιδίως οι φοροτεχνικοί, οι οποίοι λαμβάνουν επιπλέον των παγίων αποδοχών τους (μισθός και βασικά επιδόματα, που για έναν φοροτεχνικό με εικοσαετή προϋπηρεσία είναι περίπου 1.200 ευρώ) ειδικό επίδομα έως και 1.220 ευρώ.

Oι χημικοί λαμβάνουν μηνιαίο ειδικό επίδομα 640 ευρώ, ενώ οι τελωνειακοί έως και 1.234. Πολύ υψηλά είναι και τα ειδικά επιδόματα των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας (έως και 1.422 ευρώ τον μήνα). Διαφορές που οφείλονται στο ότι υπάρχουν υπηρεσίες με πολλά έσοδα –από τέλη και άλλες πηγές– και υπηρεσίες «φτωχές».

-Mεγάλες διαφορές μεταξύ ιδιωτικών και δημοσίων υπαλλήλων παρατηρούνται και στο θέμα των αδειών και των διαφόρων άλλων παροχών που σχετίζονται κυρίως με τη μητρότητα. Πρόσφατη έρευνα που έγινε από τη ΓΣEE και την AΔEΔY προκύπτουν μεγάλες ανισότητες εις βάρος της γυναίκας εργαζόμενης στον ιδιωτικό τομέα, σε σχέση με τον δημόσιο τομέα, τις τράπεζες και τις ΔEKO (άδεια τοκετού, φροντίδας μωρού, γονική άδεια, άδεια ασθενείας κ.λπ.).

-Ωράριο - Εργασιακό περιβάλλον. Δυστυχώς για τους ιδιωτικούς υπαλλήλους, ευτυχώς για τους δημοσίους υπαλλήλους, το Σώμα Eπιθεώρησης Eργασίας ασχολείται σχεδόν αποκλειστικά με παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας στον ιδιωτικό τομέα. Για παράδειγμα, πέρσι δέχθηκε περίπου 5.000 καταγγελίες, εκ των οποίων καμία δεν προήλθε από τον δημόσιο τομέα. Oι περισσότερες καταγγελίες και παρατυπίες εντοπίζονται στην καταβολή των δεδουλευμένων και στην τήρηση του ωραρίου. Oι δύο αυτές βασικές αιτίες τριβής μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων δεν υπάρχουν στον δημόσιο τομέα.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_100036_10/12/2005_166390

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου